دبیر همایش ملی عناب در خراسان جنوبی:
در عرضه عناب چراغ خاموش جلو میرویم
16 ارديبهشت 1398 ساعت 10:46
دبیر همایش ملی عناب در خراسان جنوبی اظهار کرد: محصول عناب مسیر تولید تا مصرف را به صورت سنتی طی میکند و تقریبا هیچ نوآوری و تغییری در شیوههای کهن و قدیمی عرضه محصول صورت نگرفته است.
به گزارش گروه اجتماعی خراسانتایم به نقل از ایسنا، محسن پویان گفت: در حال حاضر بازارهای عناب شامل؛ عمده فروشی، خرده فروشی و بازار سرباغ است که تقریبا عمده فروشی 40 درصد، خرده فروشی 30 درصد، خود مصرفی 20 درصد و 10 درصد سرباغ انجام میگیرد.
وی افزود: در بازار سرباغ که عمدتاً به دلیل عدم وجود کارگر و توانایی تولیدکننده در جمعآوری محصول صورت میگیرد، تولید گاهی مورد سوء استفاده برخی از عاملان خرید قرار میگیرد و از این راه موارد ناخواستهای به کشاورز در فروش و معامله تحمیل میشود.
دبیر همایش ملی عناب در خراسان جنوبی ادامه داد: عوامل بازیابی سرباغ شامل؛ عمده فروشان، خریداران محلی، نمایندگان عمده فروش، میدان داران و دلالان هستند که محصول را مستقیماً از کشاورز خریداری میکنند.
پویان اظهار کرد: بازار عمدهفروشی عموماً در مراکز شهرستانها قرار دارند و فروشندگان این بازار، کشاورزان و خریداران محلی و نمایندگان عمده فروش هستند که به عرضه این محصول مبادرت میکنند.
وی افزود: محصول عناب مسیر تولید تا مصرف را به صورت سنتی طی میکند و تقریبا هیچ نوآوری و تغییری در شیوههای کهن و قدیمی عرضه محصول صورت نگرفته است.
دبیر همایش ملی عناب در خراسان جنوبی با بیان اینکه در بازار خرده فروشی معمولاً تولیدکننده مستقیماً محصول خود را به مراکز خرده فروشی تحویل میدهد، تصریح کرد: فروش محصول عناب توسط باغ داران به دو صورت قطعی و حق العمل کاری انجام میگیرد.
پویان خاطرنشان کرد: در روش اول، محصول با یک قیمت فروخته میشود و ارزش محصول بلافاصله از عامل بازاریاب دریافت میشود و در روش دوم باغدار محصول خود را به صورت امانت در اختیار عامل بازاریاب که معمولاً فروشندگان هستند، قرار میدهد تا در زمانی که محصول قیمت مناسبی پیدا کند، فروش صورت گیرد و فروشنده در این روند سه تا پنج درصد ارزش فروش را دریافت میکند.
انتهای پیام
کد مطلب: 22258
آدرس مطلب: http://www.KhorasanTime.ir/fa/doc/news/22258/عرضه-عناب-چراغ-خاموش-جلو-می-رویم
خراسان تایم
http://www.KhorasanTime.ir