صادرات نامرئی مسیری برای توسعه اقتصادی روستاهای خراسان‌جنوبی

13 مرداد 1399 ساعت 12:48

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: گردشگری به عنوان صادرات نامرئی، مسیری برای توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی شهری و روستاهای خراسان‌جنوبی است.


به گزارش گروه اقتصادی خراسان‌تایم به نقل از خبرگزاری مهر، لیلا محمودی در آستانه ۱۶ مرداد، سالروز تأسیس جهاددانشگاهی اظهارکرد: گیاهان دارویی با محوریت عناب، زرشک و زعفران، آسیب‌های اجتماعی، مطالعات اقتصادی و اجتماعی شهری و روستایی را از محورهای فعالیت‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی است.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: تاکنون خدماتی فاخر و کم نظیر برخاسته از نیاز بازار و جامعه و با اتکاء به دانش تخصصی و خلاقیت پژوهشگران جوان که عمدتاً فارغ التحصیلان ممتاز بهترین دانشگاه‌های ایران هستند، از طرف جهاد دانشگاهی به جامعه عرضه شده است.

محمودی ادامه‌داد: فراوری محصولات استراتژیک استان و تلاش در راستای حداکثر کردن ارزش افزوده عناب، زرشک و زعفران، برگزاری بیش از ۵۰ برنامه در حوزه توسعه نشاط اجتماعی با تمرکز بر گروه بانوان خانه‌دار شامل همایش‌ها، کارگاه‌های تخصصی، مسابقات کتابخوانی، نشست‌های کتابخوان و برنامه-های تفریحی و آموزشی، انجام طرح‌های پژوهشی کاربردی در جهت شناسایی و رفع آسیب‌های اجتماعی بانوان خراسان جنوبی از مهمترین عناوین فعالیت‌های پژوهشی در جهاد دانشگاهی است.

مدیر طرح توسعه اقتصادی و اشتغال زایی روستایی استان با بیان اینکه در موضوع مطالعات اقتصادی و اجتماعی شهری و روستایی، تاکنون با کارفرمایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در حال پیمایش و احصاء زمینه‌های اقتصادی و اشتغالزایی بیش از ۲۰۰ روستا در خراسان جنوبی هستیم، گفت: اشتغالزایی روستائیان موضوعی حیاتی است که علاوه بر پیامدهای مثبت اقتصادی در کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار اثراگذار است، چراکه زیرساخت‌های توسعه‌ای روستاها در سایه اشتغال‌زایی میسر خواهد شد.

محمودی بیان‌کرد: تحلیل‌گران و متخصصان تیم تحقیقاتی مطالعات روستایی، معتقدند برندسازی محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی مانند زرشک، عناب و زعفران پیش نیاز توسعه مناطق روستایی است.
وی ادامه داد: علاوه بر این متخصصان مطالعات روستایی در تیم تحقیقاتی جهاد دانشگاهی معتقدند برندسازی مکان و توجه به توسعه
گردشگری به عنوان یکی از محورهای مهم توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه در پروژه حاضر برندسازی مکان و توجه به توسعه گردشگری به عنوان یکی از محورهای اصلی پروژه تدوین اسناد توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستاهای خراسان جنوبی مورد توجه قرار دارد، گفت: برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری تجاری و اقتصادی از جاذبه‌های گردشگری منطقه خراسان‌جنوبی موجب رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.

محمودی افزود: منطقه خراسان‌جنوبی به مدد استعدادهای الهی و خدادی و همچنین ویژگی‌ها و منش مردمان و قدمت و پیشنیه تاریخی دارای ویژگی‌های انحصاری است و استعدادهای منحصر به فرد هر منطقه بخش مهمی از برندسازی یک مکان است.
مدیر طرح توسعه اقتصادی و اشتغال زایی روستایی خراسان‌جنوبی گفت: به عنوان یک نمونه عینی و ملموس، زرشک، محصول منحصر بفرد خراسان جنوبی در سطح دنیا است و بازدید از مزارع و درختان زرشک در فصل برداشت این محصول، قابلیت تبدیل شدن به جذابیت گردشگری را دارد.

محمودی با تأکید بر اینکه توسعه گردشگری در گرو برندسازی مکان است، اظها کرد: پرداختن و تمرکز بر صنعت گردشگری، اوضاع بسیاری از شهرها و روستاها را متحول کرده و از مشکلاتی مانند بیکاری و پایین بودن درآمد سرانه کاسته است.
وی بیان‌کرد: اقتصاد دانان گردشگری را صادرات نامرئی می‌دانند و پیش بینی سازمانی جهانی گردشگری این است که در چند سال آینده از نظر درآمد این صنعت در راس صنایع دیگر قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/4


کد مطلب: 27451

آدرس مطلب: http://www.KhorasanTime.ir/fa/doc/news/27451/صادرات-نامرئی-مسیری-توسعه-اقتصادی-روستاهای-خراسان-جنوبی

خراسان تایم
  http://www.KhorasanTime.ir