گلایه از عدم برند سازی زعفران ایرانی/ هراج طلای سرخ هنر نیست

29 فروردين 1400 ساعت 13:48

رئیس شورای ملی زعفران با گلایه از عدم برندسازی زعفران گفت: اینکه زعفران به صورت خام به دیگر کشورها صادر شود و آنها آوازه محصول را به نام ببرند، افتخار نیست.


به گزارش گروه اقتصادی خراسان‌جنوبی به نقل از خبرگزاری مهر، محسن احتشام با اشاره به قیمت فعلی زعفران بیان کرد: در حال حاضر هر کیلو زعفران بسته به نوع محصول، هشت میلیون تا ۱۴ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته علی رغم وجود محدودیت های پیش روی صادرات زعفران، ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش صادرات داشتیم، افزود: در این مدت حداقل ۳۰۰ تن زعفران صادر شده است.
احتشام ادامه داد: اگر خواستار ایجاد تعادل قیمت بین عرضه و تقاضا و کمک به کشاورزان هستیم، باید صادرات زعفران افزایش یابد.

رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه باید هدف گذاری کنیم که صادرات زعفران سال جاری را به حداقل ۴۰۰ تن افزایش دهیم، افزود: با توجه به افزایش سطح زیر کشت محصول، این رشد در بازار هم باید رخ دهد تا به نقطه تعادل قیمت به نفع کشاورز برسیم.
وی بیان کرد: بازارهای بالقوه زیادی برای زعفران وجود دارد که امید است با برداشتن تحریم های ناجوانمردانه، نقل و انتقال پول تسهیل و صادرات افزایش یابد.

صادرات زعفران همراه با ارزش افزوده باشد
احتشام با بیان اینکه افزایش صادرات زعفران باید در راستای اجرای مولفه های اقتصاد مقاومتی باشد، اظهار کرد: همچنین نیاز است صادرات همراه با ارزش افزوده باشد و با برند زعفران ایران صورت گیرد.
وی تاکید کرد: باید صادرات باعث ایجاد اشتغال به ویژه برای قشر جوان شود و به دنبال افزایش صادرات موثر و اثر بخش باشیم.

رئیس شورای ملی زعفران بیان کرد: خام فروشی زعفران افتخار نیست بلکه افزایش صادرات زعفران بسته بندی با نام و نشان برند های ایرانی ملاک است.
وی با بیان اینکه اگر زعفران به صورت خام به چین، امارت و افغانستان صادر شود و این کشورها آوازه محصول را به نام ببرند، افتخار نیست، گفت: اگر صادرات زعفران بسته بندی شده با ارزش افزوده و برند ایرانی افزایش یافت، افتخار است.

احتشام با اشاره به اقدامات انجام شده در امر برند سازی زعفران بیان کرد: متاسفانه علی رغم اینکه برند ملی زعفران ثبت شده، اما در راستای برند سازی کمکی نشده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تمام کشاورزان از قیمت فعلی زعفران رضایتی ندارند، اظهار کرد: معیارهای نقش زعفران در توسعه اقتصادی و اشتغالزایی باید مهم باشد.

کاهش قیمت پایه صادراتی زعفران
احتشام با بیان اینکه باید در صادرات زعفران به دنبال افزایش شاخص هایی مانند ارزآوری و اشتغال باشیم، گفت: قیمت زعفران نسبت به سه سال گذشته به نصف رسیده است.
رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: در حال حاضر قیمت پایه صادراتی یک کیلو زعفران ۵۶۵ دلار است که این میزان در دو سال گذشته هزار و ۱۰۰ دلار بوده است.

وی با بیان اینکه زعفران باید باعث ایجاد توسعه در مناطق زعفران کاری کشور شود، اظهار کرد: خام فروشی و هراج زعفران هنر محسوب نمی شود.
احتشام با طرح این سوال که چرا در حال حاضر اکثر مناطق زعفران کار جزو نقاط محروم و کمتر توسعه یافته به شمار می روند، افزود: چقدر تلاش شده که درآمد حاصل از زعفران به مناطق زعفران کاری برگردد؟

انتهای پیام/4


کد مطلب: 29244

آدرس مطلب: http://www.KhorasanTime.ir/fa/doc/news/29244/گلایه-عدم-برند-سازی-زعفران-ایرانی-هراج-طلای-سرخ-هنر-نیست

خراسان تایم
  http://www.KhorasanTime.ir