يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۵
حسین بذرگری:

دلایلی برای حمایت از کالای داخلی

حسین بذرگری: حمایت از کسب و کارهای محلی موجب استقلال کشور می شود و جامعه می‌تواند برای خود تصمیم‌های اساسی را بگیرد و آینده خود را بسازد و تاثیرات تصمیمات را احساس می‌کند.
دلایلی برای حمایت از کالای داخلی
 
حمایت از کالای داخلی و خرید آن در هر کشوری که اجرایی شده است نتایج مثبتی داشته و موفق بوده است و البته در بسیاری از کشورها اجراشده که نتیجه مثبتی داشته و در پیشبورد اهداف اقتصادی آنها موثر بوده است نمونه‌ای از این کشورها عبارت‌اند از:
مالزی، در مالزی تغییر بنای صنعتی به وسیله دوره جایگزینی واردات انجام شد که طی آن واردات کالاهای مصرفی کاهش یافت و استفاده از منابع طبیعی داخلی افزایش یافت و  متعاقبا در اوایل دهه  ۱۹۷۰ میلادی سیاست‌ها به سمت رشد صادرات جهت داده شد که منحصر به موقعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مالزی بود.
آمریکا، در ایالات متحده امریکا نیز قانون خرید آمریکایی وجود دارد که تصریح می کند که برخی از سازمان های دولتی فدرال، ایالتی و محلی، تنها از تجهیزات داخلی خرید کنند و اگر ۵۰ درصد استخراج، ساخت یا تولید در داخل کشور صورت بگیرد، محصول «تولید داخلی» به حساب می‌آید. علاوه بر این، خرید از کشورهایی که دسترسی به تجهیزات و خدمات ایالات متحده ندارند را نیز ممنوع کرد.
آفریقای جنوبی، درآفریقای جنوبی برند «با افتخار آفریقای جنوبی» (Proudly South African) را به عنوان ابزاری برای بازار و ارتقاء محصولات و خدمات داخلی با نگاه به داخلی سازی هرچه بیشتر تقاضاهای مشتریان داخلی در چهارچوب اقتصاد آفریقای جنوبی استفاده می‌کند. «با افتخار آفریقای جنوبی» یک کمپین پویا برای تبلیغ شرکت‌ها، محصولات و خدمات آفریقای جنوبی است که به ایجاد فرصت های شغلی و رشد اقتصادی در آفریقای جنوبی کمک می کند. ابتکار «با افتخار آفریقای جنوبی» به طور گسترده توسط دولت، سازمان کار، تجارت و سازمان های اجتماعی حمایت می شود.
از این نمونه کشورها در سطح جهان زیاد هستند حتی اقتصاد های بزرگی همچون چین نیز از این سیاست بهره می برد که خود به نوعی کاهش وابستگی است.
اما نکته قابل اهمیت این است که به چه دلایلی باید از کالای داخلی حمایت کرد که به صورت خلاصه به بررسی چند دلیل آن می پردازیم.
بهبود روابط اجتماعی
کسب و کارهای محلی موجب روابط تنیده اقتصادی و اجتماعی بین شهرها می‌شود که این روابط نیز به ایجاد جوامع قوی، متحد و فعال کمک می کند.
تصمیم‌گیری محلی
حمایت از کسب و کارهای محلی موجب استقلال کشور می شود و جامعه می‌تواند برای خود تصمیم‌های اساسی را بگیرد و آینده خود را بسازد و تاثیرات تصمیمات را احساس می‌کند. این قدرت ملی موجب می‌شود که نوسانات و تصمیمات جهانی و یا تحریم‌ها اثرات کم‌تری بر اقتصاد کشور بگذارند.
شغل و دستمزد
با گسترش کسب‌وکار های ملی، مشاغل محلی بیشتری ایجاد می‌شود. از سوی دیگر سود کلانی که قرار است به نفع وارد کننده و تولیدکنندگان سایر کشورها باشد، به دست کارگرهای داخل کشور می‌رسد.
مزایا و هزینه‌های عمومی
کسب و کارهای کوچک در شهرها نیازمند زیرساخت‌ها و منابع نسبتا کمی هستند و از سرویس‌های عمومی کمتری نسبت به شرکت‌های بزرگ استفاده می‌کنند. لذا با گسترش کسب و کارهای کوچک و رشد آن‌ها و حمایت از آن‌ها و افزایش تعرفه واردات نفع مردم بیشتر تامین می‌شود.
پایداری زیست محیطی
برخی محصولات، به طور مثال محصولات کشاورزی، اگر به صورت محلی تولید و مصرف شوند، به دلیل استفاده کمتر از خودرو به کاهش آلودگی هوا و سایر ضررهای محیط زیستی منجر خواهند شد. در مجموع حمایت از کسب و کارهای محلی اقدامی در راستای حفظ محیط زیست به شمار می رود.
رقابت
در طولانی مدت، بهترین راه برای مطمئن شدن از نوآوری و قیمت پایین، بازاری است که تعداد زیادی کسب و کار کوچک و محلی درآن وجود داشته باشد. به عبارت دیگر با افزایش کسب و کارهای محلی و رشد صنایع، رقابت سالم و رشد دهنده شکل می‌گیرد.
تنوع محصول
تعداد بالای کسب و کارها، هرکدام یک محصول را انتخاب کرده البته نه در سطح ملی، بلکه در سطح نیاز محلی، تنوع محصول را برای مشتریان تأمین می‌کند.

به صورت خلاصه می‌توان گفت با حمایت صحیح از کسب و کارهای محلی و شرکت‌های داخلی، منافع ملی حفظ می‌شود و ارتقاء می‌یابد و اقتصاد کشور در مقابل نوسانات ناشی از اقتصاد بین‌المللی مقاوم می‌گردد و شرایط به گونه ای نمی‌شود که در یک کشور همگی منتظر اعلام نظر یک رئیس جمهور برای ماندن یا خارج شدن از برجام باشد و کشور کم کم به طور کامل از وابستگی خارج می‌شود.
 
 
 
 
 
 
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب:۱۴۷۷۳
کلمات کليدی: خراسان‌تایم , کالای داخلی , اقتصاد مقاومدتی