يکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۱
یادداشت اختصاصی خراسان تایم - محمد بحرینی

درس های اربعین و چگونگی بازتاب رسانه ای آن

یکی دیگر از پیام و اندیشه نهفته در عاشورا مفهوم اَشداء عَلَی الکُفّار و رُحَماء بَینَهُم است که در حرکت امام حسین (ع) بسیار جلوه دارد.
درس های اربعین و چگونگی بازتاب رسانه ای آن
 
پیاده روی اربعین همانند خیلی از اجتماعات بزرگ اسلامی توسط رسانه های غربی بایکوت کامل رسانه ای می شود.

کوچک ترین اشاره ای در بسیاری از رسانه ها به این حرکت عظیم نمی شود همچنانی که به راهپیمایی های عظیم همه ساله ی 22 بهمن و روز قدس که در کشور های اسلامی برگزار می شود اشاره ای نمی شود. طبیعی است که تنها راه چاره ای که در پیشاپیش کشورهای استکباری و ضد اسلامی قرار دارد این است که این حرکت عظیم مردمی را به طور کامل سانسور کنند و کوچک ترین اشاره ای به آن نکنند. اما خوشبختانه امروز رسانه های مستقل رو به افزایش است و به دلیل سانسور رسانه ای این حرکت، می بایست تا آن جا که می توانیم به بازتاب و اطلاع رسانی این حرکت عظیم و بی نظیر بپردازیم.

انعکاس رسانه ای این رویداد بزرگ می بایست به گونه ای صورت بگیرد که باعث انشقاق و دو دستگی میان شیعیان و اهل سنت نشود و از ظرفیت وحدتی که در این حرکت وجود دارد استفاده کرد.

حتی می توان از جایگاهی که امام حسین (ع) در دل و فکر بسیاری از غیر مسلمانان دارد استفاده کرد و یک وحدت عظیم حول قیام علیه زور و  ظلم و حول انسانیت و سعادت بشر به وجود آورد. یعنی می توان با فعالیت رسانه ای به گونه ای عمل کرد که این اتفاق نه تنها موجب چند دستگی نشود بلکه وحدت هرچه بیشتر میان مسلمانان شیعیان و حتی غیر مسلمانان به وجود بیاورد. چرا که آرمان های امام حسین (ع) و عاشورا و اربعین آرمان هایی است که برای همه ی انسان ها و انسانیت ها ارزشمند است و تمامی ملت های آزاده در طول تاریخ به دنبال این آرمان ها بوده اند. بنابراین جدا کردن نوع بشر و مذاهب و ادیان گوناگون از این حرکت رفتاری غیر منطبق با آرمان های امام حسین(ع)  و دین است.'

یکی از درس های بزرگ امام حسین (ع) و حادثه عاشورا به تمام بشریت این است که مبارزه با ظلم منوط به عِده و عُده و داشتن تجهیزات و امکانات مادی و دنیوی نیست، بلکه بالاترین ابزار قدرت حقانیت سخن است و این قدرت می تواند تمامی قدرت های دیگر از جمله قدرت های مادی را کنار بزند. همچنانی که بعضی شخصیت ها در طول تاریخ از این حرکت الهام گرفته بودند. به عنوان مثال گاندی در پاسخ به این که برای مبارزه خود به اندازه کافی قدرت و تجهیزات ندارد این جمله را بیان می کرد که وقتی ما بالاترین ابزار قدرت یعنی همان حقانیت سخن را در دست داریم چه نیازی به قدرت های دیگر داریم. با همین سلاح می توانیم تمامی سلاح ها را زمینگیر کنیم و تمامی نیروهایی که مقابل حق و حقیقت صف آرایی کرده اند را به زانو دربیاوریم. بنابراین صرف نظر از زمان و دوره ای که در آن زندگی می کنیم، این قانون کلی می تواند همیشه راه گشا باشد و همه سلاح ها را به زانو دربیاورد، همچنانی که در دوران کنونی می توان از این قانون استفاده کرد.

یکی دیگر از پیام و اندیشه نهفته در عاشورا مفهوم اَشداء عَلَی الکُفّار و رُحَماء بَینَهُم است که در حرکت امام حسین (ع) بسیار جلوه دارد. رفتار با رحمت و محبت او  با نزدیکان خود از یک طرف و قاطعیت او تا پای جان در مقابل دشمن مصداق عینی این مفهوم است. یکی از جملات امام حسین نسبت به کفار این بود که اگر دین جدم تنها با کشته شدن من پایدار خواهد ماند پس ای شمشیرها بر من هجوم آورید. یعنی شدید بودن در مقابل دشمن تا پای جان و بدون هیچ ملاحظه.

اگر اراده یا حرکتی نشأت گرفته از ایمان و فداکاری در راه خدا باشد می تواند تا این اندازه قدرت مقاومت و ایستادگی در انسان ایجاد کند، اما اگر اراده و حرکت ما نشأت گرفته و منبعث از نیات و قصدهای مادی باشد معلوم است که خط قرمز ما جان دادن خواهد بود. چرا که انسانی که دنیا هدف او باشد مهم ترین عامل حضور او در دنیا یعنی جان خود را بر سر راه اهداف خود نخواهد گذاشت. 

اینجا است که جان دادن و شهید شدن و مفهوم شهادت می تواند مانند شمعی، روشن کننده حقایقی برای بشریت باشد و ابناء بشر را به فکر فرو  برد و او را متوجه اهداف و مفاهیمی بالاتر از مفاهیم دنیایی کند. مفاهیمی که به تعبیر امام علی (ع) اگر آن ها را دنبال کنیم مطامع دنیوی نیز ذلیلانه به ما روی خواهند آورد. بنابراین هم به اهداف و نیازهای مشروع دنیوی خود خواهیم رسید و هم آخرت خود را آباد کرده ایم. اما صرفاً دنبال کردن مطامع دنیوی این گونه نیست که حقیقتاً این مفاهیم را برای ما پدید آورد و تا پایان عمر می بایست برای رسیدن به آن ها دوندگی کنیم و هیچگاه احساس سیری در ما به وجود نخواهد آمد.

پس از واقعه ی کربلا رفتارهای خانواده ی امام حسین (ع) نیز بسیار قابل تأمل است و برای ما درس های گوناگون و زیادی دارد. خطبه هایی که حضرت زینب (س) می خواند کلمه به کلمه آن ها درس و راهبردهای مهمی با خود به همراه دارد. عملکرد باقی بازماندگان اهل بیت و از همه مهم تر امام سجاد(ع) نیز قابل تأمل است. امام سجاد (ع) که شرایط مبارزه را فراهم نمی دید مفاهیم بسیار مهم و کلیدی را از طریق دعا برای بشریت تبیین می کند و از این طریق همان راه امام حسین (ع) را دنبال می کند اما این بار در شکلی متفاوت و به خاطر اقتضائات زمانی متفاوت.

 اما نگاهی بیندازیم به آمار زائرین اربعین در سال های گذشته. دفتر رسانه‌ای 2 حرم مقدس کربلا به نقل از وزارت گردشگری با همکاری وزارت حمل و نقل اداره امنیت داخلی و موسسه امنیت زائران اعلام کرد که تا ساعت 12 شب اول دی ماه 1392 در مجموع 18 میلیون و 453 هزار 614 زائر برای مراسم اربعین وارد کربلا شدند. همچنین پیش‌بینی 20 میلیون زائر تا روز اربعین در کربلا شده بود. این گزارش می افزاید که پیش‌بینی می‌شود ظرف 48 ساعت آینده آمار زائران با10 درصد افزایش به 20 میلیون و 700 هزار نفر برسد. در این گزارش آمار ورود زائرین به تفکیک کشورها از مرزهای هوایی و زمینی تا ساعت 24 روز اول دی ماه 1392 به شرح ذیل اعلام شده بود:
ایران: از فرودگاه بغداد 146 هزار نفر، از فرودگاه نجف 127 هزار نفر
ایران: از مرز شلمچه 57 هزار نفر، از مرز خسروی 35 هزار نفر
هند: به فرودگاه بغداد 53 هزار و 840 نفر، به فرودگاه نجف 37 هزار و 757 نفر
پاکستان: به فرودگاه بغداد 168 هزار و 340 نفر، به فرودگاه نجف 220 هزار و 354نفر، از مرز خسروی 4 هزار و 870 نفر با اتوبوس
زائران آمریکای لاتین: به فرودگاه بغداد 8 هزار و 452 نفر، به فرودگاه نجف 3 هزار و 249 نفر
زائران اتحادیه اروپا: به فرودگاه بغداد 365 هزار نفر، به فرودگاه نجف 231 هزار نفر
زائران کشورهای اسکاندیناوی: به فرودگاه بغداد 68 هزار و 439 نفر، به فرودگاه نجف 56 هزار و 345 نفر
زائران ترکیه: به فرودگاه بغداد 45 هزار و 356 نفر، به فرودگاه نجف 34 هزار 876 نفر
زائران لبنانی: به فرودگاه نجف 23 هزار و 654 نفر، به فرودگاه نجف 23 هزار و 654 نفر
زائران تاجیکستان: به فرودگاه بغداد 185 هزار و 432 نفر، به فرودگاه نجف 165 هزار و 743 نفر
زائران آذربایجان: به فرودگاه نجف و 139 هزار و 472 نفر، به فرودگاه بغداد 132 هزار و 654 نفر
زائران مغرب عربی: به فرودگاه نجف 5 هزار و 436 نفر، به فرودگاه بغداد 14 هزار و 239 نفر
زائران کشورهای امارات، عمان، کویت و قطر: به فرودگاه بغداد 65 هزار و 745 نفر، به فرودگاه نجف 34 هزار و 245 نفر
زائران بحرین: به فرودگاه بغداد 35 هزار و 658 نفر، به فرودگاه نجف 54 هزار و 673 نفر
زائران روسیه: به فرودگاه بغداد 1 هزار و 239 نفر، به فرودگاه نجف 873 نفر
ورود زائران از مرز سفوان به عراق: 19 هزار و 396 نفر
زائران از کشورهای اندونزی، مالزی و تایلند: به فرودگاه بغداد 3 هزار و 426 نفر
زائران از دیگر کشورها به صورت متفرقه: 246 هزار و 765 نفر
همچنین بنا بر اعلام این گزارش، آمار کلی زائرین نزدیک به 18 میلیون 453 هزار و 614 نفر می‌باشد. علاوه بر این دفتر رسانه 2 حرم مقدس کربلا اعلام کرده بود که تا روز اربعین در عراق آمار زائران به 20 میلیون و 700 هزار نفر برسد.
همچنین در اربعین سال 1393 آمار زائرین بیش از 20 میلیون نفر اعلام شده بود. امسال نیز تعداد زائرین رقمی در این حدود بلکه بیشتر خواهد بود و بار دیگر یک
Share/Save/Bookmark
کد مطلب:۱۷۲۹
کلمات کليدی: انعکاس ، بازتاب ؛ اربعین ، رسانه